Om museet Tumba Bruksmuseum
Från och med 1 januari 2004 drivs Tumba Bruksmuseum i Kungl. Myntkabinettets regi. Museet har genomgått vissa ombyggnader. Verksamheten har utökats liksom öppethållandet. Under 2004 pågick ett intensivt arbete med […]
Pedagog från Botkyrka fick pris från Musikaliska Akademin
Anders Hägerström vid Botkyrka kulturskola har tilldelats årets Göran Lagervalls Pedagogstipendium. Kung Carl Gustaf delade ut priset vid Akademiens årliga högtidssammankomst på Musikaliska akademien. Prisutdelning på Musikaliska akademien. Fr. v Kung Carl […]
Kom till uttagningen till Funkismello 2017
Kom och rösta på den artist du tycker ska representera Botkyrka kommun i finalen på Funkismello 2017. Förra året var det Alexander Paniagua Rivera med låten ”En dag” som […]
Ännu ett gymnasium i Botkyrka
En fjärde gymnasieskola i Botkyrka från hösten 2017 Skyttbrink knoppas av från Tumba gymnasium och blir Botkyrkas fjärde gymnasieskola med cirka 170 elever fördelat på fem yrkes- och introduktionsprogram. Botkyrka […]
Botkyrka kommun testar framtidens transporter
Botkyrka kommun deltar i ett forskningsprojekt med KTH om framtidens klimatsmarta transporter. Projektet innebär att några verksamheter i kommunen får använda moderna, små elfordon för sina resor i tjänsten.
Elfordonet Renault Twizy är som en blandning av cykel och bil. Maxfarten är 80 km/h och den rullar mellan fem och åtta mil på en laddning.
– Det är som en bilpool med små, flexibla elfordon, säger Jenny Janhager Stier, medlem i forskarteamet på KTH.
Efter arbetsdagens slut körs fordonen hem av en kollega för att laddas upp till kommande dag. Det liknar principen när man är fodervärd för en häst. Användaren laddar fordonet och kan använda det för privat bruk på till exempel helger.
Botkyrka kommun har varit med i projektet i ett halvår och en av användarna är Serdar Korkmaz, som till vardags jobbar som processledare vid Jobbcenter Botkyrka.
– Jag tycker att det funkar mycket bra och är absolut ett bättre alternativ än att åka buss, säger Serdar Korkmaz. Jag har till och med kört in till stan från Tumba och det gick också fint. Men allra bäst är fordonet för mina kortare resor inom kommunen.
Forskningsprojekt för hållbart resande
Forskningsprojektet heter KTH Mobility Pool och är ett samarbete mellan KTH, Botkyrka kommun, Renault, Hertz, Gröna Bilister med flera. Fokus i projektet är att undersöka hur produkt- och tjänsteinvasioner kan stödja hållbart resande.
Forskningsprojektet är ett så kallat ”Living lab”, där deltagarna är medskapare till hur projektet utvecklas. Forskarna följer upp med enkäter och djupintervjuer med deltagarna.
– Botkyrka kommun har erbjudits att delta i projektet eftersom forskarna på KTH har följt vår utveckling och våra ambitiösa klimatmål, säger projektledaren Gunilla Isgren på miljöenheten. Vi är en kommun som satsar på framtidens lösningar.
Botkyrka fossilbränslefritt 2030
Projektet har en tydlig koppling till Botkyrka kommuns klimatmål, att kommunen ska vara fossilbränslefri senast 2015 och som plats senast 2030. Idag kan kommunens alla fordon köras fossilbränslefritt och bilarna tankas fossilbränslefritt till 70 procent. Förutsättningarna finns, nu handlar det om att ändra beteenden.
– Det är fantastiskt kul att forskningen visar intresse för Botkyrkas klimatarbete, säger Fredrik Olsson (MP), kommunalråd. Vi har kommit så långt att vi testar framtidens lösningar redan idag.
Fakta om elfordonet Renault Twizy
Källa: