Tumba
Tumba är en tätort i Botkyrka och Salems kommun i Stockholms län. Tumba är centralort för Botkyrka kommun och ingår i Storstockholm. Tumba är Sveriges 28:e största tätort. Tumba, i betydelsen tätort, sträcker sig alltså över två kommuner och innefattar både Botkyrka kommuns centralort Tumba och […]
Förgröning av allmänna ytor
Förgröning av allmänna ytor En välskött park eller trädgård kan vara knepigt att åstadkomma, om man inte vet hur man på bästa sätt ska hålla den grön. Förgröning av allmänna […]
Webbsite Undersökning
Undersökning av en webbsida innehåller följande: 1. Extern undersökning av webbsidan. En analys av sökningar utförs. De största konkurrenterna hittas och anledningarna till deras framgång analyseras. Efter det får ni […]
Pedagog från Botkyrka fick pris från Musikaliska Akademin
Anders Hägerström vid Botkyrka kulturskola har tilldelats årets Göran Lagervalls Pedagogstipendium. Kung Carl Gustaf delade ut priset vid Akademiens årliga högtidssammankomst på Musikaliska akademien. Prisutdelning på Musikaliska akademien. Fr. v Kung Carl […]
Botkyrka kommun testar framtidens transporter
Botkyrka kommun deltar i ett forskningsprojekt med KTH om framtidens klimatsmarta transporter. Projektet innebär att några verksamheter i kommunen får använda moderna, små elfordon för sina resor i tjänsten.
Elfordonet Renault Twizy är som en blandning av cykel och bil. Maxfarten är 80 km/h och den rullar mellan fem och åtta mil på en laddning.
– Det är som en bilpool med små, flexibla elfordon, säger Jenny Janhager Stier, medlem i forskarteamet på KTH.
Efter arbetsdagens slut körs fordonen hem av en kollega för att laddas upp till kommande dag. Det liknar principen när man är fodervärd för en häst. Användaren laddar fordonet och kan använda det för privat bruk på till exempel helger.
Botkyrka kommun har varit med i projektet i ett halvår och en av användarna är Serdar Korkmaz, som till vardags jobbar som processledare vid Jobbcenter Botkyrka.
– Jag tycker att det funkar mycket bra och är absolut ett bättre alternativ än att åka buss, säger Serdar Korkmaz. Jag har till och med kört in till stan från Tumba och det gick också fint. Men allra bäst är fordonet för mina kortare resor inom kommunen.
Forskningsprojekt för hållbart resande
Forskningsprojektet heter KTH Mobility Pool och är ett samarbete mellan KTH, Botkyrka kommun, Renault, Hertz, Gröna Bilister med flera. Fokus i projektet är att undersöka hur produkt- och tjänsteinvasioner kan stödja hållbart resande.
Forskningsprojektet är ett så kallat ”Living lab”, där deltagarna är medskapare till hur projektet utvecklas. Forskarna följer upp med enkäter och djupintervjuer med deltagarna.
– Botkyrka kommun har erbjudits att delta i projektet eftersom forskarna på KTH har följt vår utveckling och våra ambitiösa klimatmål, säger projektledaren Gunilla Isgren på miljöenheten. Vi är en kommun som satsar på framtidens lösningar.
Botkyrka fossilbränslefritt 2030
Projektet har en tydlig koppling till Botkyrka kommuns klimatmål, att kommunen ska vara fossilbränslefri senast 2015 och som plats senast 2030. Idag kan kommunens alla fordon köras fossilbränslefritt och bilarna tankas fossilbränslefritt till 70 procent. Förutsättningarna finns, nu handlar det om att ändra beteenden.
– Det är fantastiskt kul att forskningen visar intresse för Botkyrkas klimatarbete, säger Fredrik Olsson (MP), kommunalråd. Vi har kommit så långt att vi testar framtidens lösningar redan idag.
Fakta om elfordonet Renault Twizy
Källa: