Här blir Botkyrkaeleverna datahackers

Lös datakrångel, gör ett tv-spel eller avslöja fake news. Nästa år ska programmering in på schemat från första klass. I veckan fick eleverna på Freinetskolan besök från Internetstiftelsens barnhacksturné för att lära sig grunderna.

Det är måndag morgon och Internetstiftelsens barnhack är i full gång i klassrummet på Freinetskolan. Eleverna i klass 4-5-6 sitter framför sina laptops och håller på att göra ett kattspel. De ska få en katt att springa fram och tillbaka på skärmen.

Melissa Yilmaz, 10, och hennes katt har missförstått varandra.

– Kolla! Min katt springer upp och ner, ropar Melissa Yilmaz och skrattar.

Klasskompisarna Yassin Chaibi, 10, och Vanessa Lazutkaite, 11, springer fram till hennes dator för att hjälpa henne. De lyckas vända katten rätt igen.

– Datorn är inte så smart, man måste säga till den exakt vad den ska göra, på datorns språk. Det är det som är programmering, förklarar Lotta Ohlin Andersson från Internetstiftelsen.

Turnerar i hela landet

Det här är stiftelsens fjärde barnhacksturné. De besöker skolor i hela landet för att lära barn att programmera. Från juli nästa år ska alla skolor ha programmering på schemat från årskurs ett. På tiden, tycker Lotta Ohlin Andersson.

– Vi lever i en digitaliserad värld. Det kommer att finnas ett stort behov av programmerare framöver. Och även om man inte kommer jobba med programmering kommer det krävas allmänna kunskaper i det på alla arbetsplatser, säger hon.

Avslöja fake news

Att använda appar och vara ute i sociala medier är intuitivt för barn idag, men kunskapen om vad som ligger bakom dem och hur de skapas är det sämre med, menar Lotta Ohlin Andersson.

– Vi gillar och delar saker hit och dit, men i tider av fake news måste vi lära oss förstå de algoritmer som styr vad vi får fram i googlesökningar och på Facebook. Så att vi kan öppna våra filterbubblor. Det gäller både för barn och vuxna.

Elevernas kunskaper varierar. Yassin Chaibi har redan kommit på hur han ska göra för att få flera tusen poäng i sitt kattspel.

– Min bror har lärt mig. Jag fick försöka hacka mig in i hans dator en gång, det är roligt. Jag kanske vill jobba med det i framtiden, det vore kul att göra spel, säger han.

Lär ut. Lotta Ohlin Andersson, lärare på Internetstiftelsen, går igenom Scratch. Foto: Sara Ringström

Nytt intresse

Marieroze Kourhis, 10, och Vanessa Lazutkaite, 11, har aldrig programmerat förut. Det var lättare än de trott.

– Jag trodde det skulle vara svårare. Men jag vet inte riktigt varför man ska kunna det, jag vill bli läkare, säger Vanessa.

Men hos Melissa Yilmaz har ett nytt intresse väckts idag.

– Det var spännande, jag blev intresserad. Jag skulle vilja göra ett spel där man ska fånga äpplen som faller i en korg. Men att jobba med det varje dag skulle nog vara jobbigt, säger hon.

Inte svårt. Vanessa Lazutkaite, 11, och Melissa Yilmaz, 10, försöker få katten att gå. Foto: Sara Ringström

Barn lär sig hacka

Internetstiftelsen, ISS, gör en barnhacksturné där de besöker skolor i hela landet för att lära barn grunderna i programmering.

Enligt den nya läroplanen som träder i kraft i juli nästa år ska elever ha programmering på schemat redan från årskurs ett.

Är du nyfiken på programmering? Verktyget Scratch är webb-baserat och gratis att använda. Gå in på scratch.mit.edu och testa.

Källa: http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/har-blir-botkyrkaeleverna-datahackers/repqkp!XHxedeOgeOBpgOUN@7u@ug/