Tumba

Tumba är en tätort i Botkyrka och Salems kommun i Stockholms län. Tumba är centralort för Botkyrka kommun och ingår i Storstockholm. Tumba är Sveriges 28:e största tätort. Tumba, i betydelsen tätort, sträcker sig alltså över två kommuner och innefattar både Botkyrka kommuns centralort Tumba och kommundelarna Rönninge och Salem i Salems kommun.

Tumba järnvägsstation, busstation och Tumba centrumbyggnad.

Tumba var från början ett stationssamhälle som växte upp kring järnvägsstationen. Den gamla stationsbyggnaden fanns kvar ända till mitten av 1990-talet då den revs till förmån för den nya pendeltågsstationen som även fick en upprustad bussterminal för lokaltrafiken i samband med ombyggnationen. Tumba centrum byggdes också om till ett innecentrum vid samma tidpunkt.

2006 var 10 procent av invånarna i Tumba utländska medborgare, medan 25 procent hade utländsk bakgrund. Andelen öppet arbetslösa var samma år 3,8 procent. Orten har även ett gymnasium, Tumba gymnasium, med fler än 1 000 elever i centrala Tumba. I anslutning till gymnasiet ligger Xenter (före detta Grafiskt centrum) som bland annat driver KY-utbildning inom tryckteknik och finansiell ekonomi.

I Tumba finns, sedan 1755, Riksbankens sedelpappersbruk Tumba pappersbruk, 2001 sålt till företaget Crane AB. Alfa Laval och Delaval är de andra två stora företagen på orten.

Idrott.

Grödingevägen i Tumba centrum

IFK Tumba spelar säsongen 2011/2012 i Elitserien i handboll. Laget tillåts dock inte spela sina hemmamatcher i Idrottshuset i Tumba, eftersom hallen inte är godkänd för elitspel, utan måste spela sina hemmamatcher i Eriksdalshallen på Södermalm.

Division 2-laget i ishockey, Botkyrka HC, spelar sina hemmamatcher i Ishuset i Tumba centrum.

Alfa-Lavals Tumbakontor

Bemärkta invånare.

Bland Tumbas historiska invånare märks Klas Pontus Arnoldson, stins på Tumba Station som startade Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen och mottog Nobels fredspris 1908, samt arbetarekonstnären Sven “X:et” Erixson. Andra kända namn från Tumba är ishockeyspelaren Sven Tumba (som tog sitt namn efter orten) och brottslingen Tumba-Tarzan (Rolf Johansson), som på 1950-talet var på rymmen undan polisen i skogarna utanför orten.

Områden inom tätortsområdet Tumba.

I Botkyrka kommun:

• Vretarna
  • Tuna
  • Nackdala
  • Centrum
  • Storvreten
  • Lövholmen
  • Skäcklinge
  • Kassmyra
  • Broängen
  • Solbo
  • Solhöjden, bostadsområde under byggnation av JM, Peab och Myresjöhus
  • Tumba Villastad
  • Segersjö
  • Uttran

I Salems kommun:

• Rönninge
  • Salem

Om du är rättighetsinnehavare och har invändningar kontakta gärna oss via vår kontaktform.