Stor industribrand i Botkyrka

En omfattande brand har totaltförstört en industrilokal i Botkyrka under natten. Branden är under kontroll men räddningstjänsten kommer att arbetar med eftersläckning under måndagen.
Det var vid 00.20 som räddningstjänsten larmades om att det brann i en industrilokal i Botkyrka.

-När vi kom till platsen så var det en fullt utvecklad brand i ena delen av byggnaden som spred sig till resten av huset, säger Patrik Johansson operativchef räddningscentralen i Stockholms län.

Fyra brandstationer med ett 30-tal brandmän deltog i släckningsarbetet. Strax efter 05.00 så var branden under kontroll.

– Nu är branden släckt. Vi har brandmän kvar som arbetar med eftersläckning och bevakning av branden, säger Patrik Johansson.

Området kommer att vara avstängt under hela måndagen.

– Eftersom det finns gasflaskor i byggnaden och explosionsrisk så kommer vi att stänga området runt byggnaden i ett dygn, säger Patrik Johansson.

Fyra brandstationer deltog i släckningsarbetet
Branden orsakade stor rökutveckling och boende i området uppmanades att stänga sina fönster.

-Rökutvecklingen har avtagit. Men har man andats in rök och har ont i huvudet eller mår illa, ska man uppsöka sjukhus, säger Patrik Johansson.

Misstänkt mordbrand
I den kraftigt brandskadade byggnaden ligger ett bageri och ett bärgningsföretag.

Enligt polisen ska inga personer ha skadats i branden.

– Vi har skrivit en anmälan om mordbrand, säger Anders Mattson, vakthavandebefäl vid polisen region Stockholm till SVT.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stor-industribrand-i-botkyrka