Skärpta straff för brandattackerna

Hovrätten skärpte på onsdagen straffen för de personer som varit åtalade för en serie brandattacker mot socialkontoren i Botkyrka och en nattlig attack hemma hos en av socialsekreterarna på Värmdö. En Tenstabo anses vara hjärnan bakom attackerna.
– Just nu känner jag mest lättnad över att hovrätten inte gick på tingsrättens linje eller ännu värre lättade på påföljderna. Jag känner även starkt för att de tar hänsyn även till min dotters sveda, säger socialsekreteraren som drabbades värst.

505191-1024x

Det var när socialtjänsten i Botkyrka tvångsomhändertog ett barn i Tumbatrakten som attackerna började genom anlagda bränder, skadegörelse och andra hot.

Den Botkyrkabo i tjugoårsåldern som hovrätten nu dömt för att ha tänt på bilen till en socialsekreterare utanför hennes hem på Värmdö en natt förra hösten får sitt straff höjt med två månader från ett och ett halvt års fängelse till fängelse i ett år och åtta månader.

Mannen som domstolarna menar är hjärnan bakom attackerna är i 40-årsåldern och från Tensta. Hans straff höjs med fyra månader till fängelse i ett år och tio månader. Domstolen menar att det är särskilt allvarligt att han förmått den mycket yngre Botkyrkabon att utföra den nattliga attacken på Värmdö.

Skadeståndet för den drabbade socialsekreteraren på Värmdö höjs till 50 000 kronor. Den drabbade Värmdökvinnan säger till Lokaltidningen Mitt i att hon uppskattar att hovrätten även tagit hennes dotters mående i beaktande i sin dom:

– Det känns bra, säger socialsekreteraren som i dag har skyddad identitet och har flyttat till annan adress.

Den kvinna i tjugoårsåldern från Botkyrka som ska ha varit med och skrivit lappar med hot får sin dom höjd från skyddstillsyn till samhällstjänst i 220 timmar. Tre män som friades av Södertörns tingsrätt dömde hovrätten nu till ungdomstjänst eller samhällstjänst.

Källa: https://mitti.se/skarpta-straff-for-brandattackerna/?tag=botkyrkasalem