Fakta om Tullinge

Tullinge ligger i södra Botkyrka mellan Tumba och Flemingsberg. Kommundelen präglas främst av småhusbebyggelse och här bor knappt 16 000 personer (2009).
​Vid Tullingesjön ligger Stendalsbadet, och härifrån kan man ta sig till Flottsbro som erbjuder utförsåkning vintertid och bad sommartid. Friluftsområdet Brantbrink erbjuder både fotbollsplaner, tennisbanor, ishall och motionsspår. Lida friluftsområde med bad, skidbacke och belysta motionsspår ligger på bekvämt bussavstånd.

Vid pendeltågsstationen ligger Tullinge Centrum med bank, restauranger och folktandvård.

Bostäder
Tullinge består till största del av småhusbebyggelse men det finns även bostadsrättslägenheter och hyresrätter både i centrala Tullinge och i den nybyggda friluftsstaden Riksten vid gamla flygflottiljområdet (F18). De flesta hyresrätterna förvaltas av det kommunala bostadsföretaget AB Botkyrkabyggen.

Tullinge trädgårdsstad är ett annat nytt område som kännetecknas av svensk småstadskänsla vackert beläget i Tullinge villastad.

Kommunikationer
Pendeltåget tar dig på mindre än 20 minuter till centrala Stockholm. Till Södertälje tar det cirka 25 minuter. Bussförbindelse till Tumba och centrala Huddinge finns längs Huddingevägen.

Källa: http://www.botkyrka.se/tullinge/omtullinge/fakta