Aktivt arbete mot våld i Botkyrka

Stor satsning mot våldet i Botkyrka

– Som situationen ser ut så är det viktigt att samhället agerar på bred front.

Det säger polischef Erik Åkerlund i Botkyrka med anledning av Operativa rådets satsning för att få bukt med den grova brottsligheten i norra Botkyrka.

På måndagsmorgonen kunde P1 Morgon berätta att Operativa rådet ska göra en särskild satsning mot brottsligheten i Botkyrka.

Ungefär samtidigt utsattes ännu en butik i området för ett rån. Strax före klockan sju rånades en livsmedelsbutik i Tullinge. Två maskerade rånare hotade personalen i butiken med kniv.

Personalen kunde larma polisen genom överfallslarmet och kom inte fysiskt till skada. Gärningsmännen flydde till fots och är ännu på fri fot.

P1 Morgon kunde i inslaget berätta att norra Botkyrka har utsetts till ett av 15 särskilt utsatta områden i Sverige när det gäller grov brottslighet. I området sker droghandeln öppet, det är vanligt med bedrägerier, penningtvätt, grova rån, utpressning.

Den samlade insatsen via Operativa rådet ska ge en uthållig långsiktig satsning med mer resurser. Ett stort antal myndigheter ska samverka i nätverk. Först ska man skaffa sig en bred bild av läget i norra Botkyrka, därefter inleds det operativa arbetet som riktar in sig på brottlighetens strukturer. Fokus är på den ekonomiska vinningen – brottslighetens drivkraft.

– Man slår mot själva incitamentet för att begå brotten, sade Daniel Vesterhav, expert på organiserad brottslighet, i Brottsförebyggande rådet i P1 Morgon.

Erik Åkerlund är lokal polisområdeschef i Botkyrka. Sedan polisens omorganisation då Botkyrka blev ett eget lokalpolisområde har antalet poliser utökats från 79 till 120 i Botkyrka. Det, och den satsning som Operativa rådet nu beslutat om, är nödvändigt, anser han.

– Som situationen ser ut så är det viktigt att samhället agerar på bred front. Trots att vi blivit fler poliser så kan vi inte göra allt själva, säger Erik Åkerlund.

Även inrikesminister Anders Ygeman, S, som just på måndagen besökte Karsby International School i Norsborg, en grundskola där man har implementerat ett långsiktigt, våldsförebyggande arbete, menar att Operativa rådets satsning är rätt:

– Dels går det ut på att punktmarkera de kriminella krafterna, men också att få till den samverkan som krävs för att det ska ge resultat på sikt. Det gav resultat i Södertälje och det kommer att ge resultat här, säger han.

Anders Ygeman tänker också att en bredare och mer långsiktig satsning kan göra att man kommer bort från det som han kallar ”projektsjukan”:

– Det är viktigt med breda grepp som håller över tiden om vi ska kunna göra någon skillnad, säger han.

Källa: http://www.dn.se/sthlm/stor-satsning-mot-valdet-i-botkyrka/