Nystart för bussterminalen i Tumba
I den växande stadsdelen Tumba pågår en omfattande utveckling som för närvarande innefattar upprättandet av en ny bussterminal och byggandet av cirka 270 nya bostäder. Dessutom genomförs en fortlöpande utvidgning […]
Charlotte Lagerkvist utsedd till kommundirektör i Botkyrka
Charlotte Lagerkvist har utsetts till tillfällig kommunchef i Botkyrka av kommunstyrelsen. Hon kommer att inleda sitt uppdrag den 1 juni och efterträda sin nuvarande position som tillfällig förvaltningsdirektör på kultur- […]
Uppgifter om försenade fakturor
På grund av tekniska problem har distributionen av fakturor under den senaste månaden blivit försenad, vilket har påverkat många av våra invånare. Vi beklagar olägenheterna och arbetar intensivt för att […]
Förskolor och skolor flyttar in verksamheten med anledning av våldsdåd i Tullinge
Enligt polisen har ett antal personer bråkat och en man har avlidit. Övriga personer har lämnat platsen och polisen eftersöker gärningsmännen. Polisen bedömer inte att det är någon fara för […]
Restaurering av Harbrobäcken
DeLaval har planer på att riva de två dammarna vid Harbrobäcken i Tumba för att återställa bäckens ursprungliga flöde. Dammarna har existerat under en lång tid och har på grund av sitt geografiska läge klassificerats som högriskobjekt.
Vid ett potentiellt dammbrott skulle stora mängder vatten kunna leda till översvämningar som påverkar både pendeltågsspåret och Huddingevägen. Historiskt sett har dammarna, kända som Stora dammen och Lilla dammen, använts av industrier i Storvreten. Men de senaste decennierna har de inte varit i drift. Efter flera genomförda undersökningar har slutsatsen dragits att dammarna inte kan renoveras utan måste rivas.
Vidare framhävs riskerna med dammarnas nuvarande skick som en orsak till rivningsbeslutet. Liknande incidenter med dammbrott i andra länder har haft förödande konsekvenser, vilket betonar behovet av åtgärder. Planen för att ta bort dammarna och restaurera bäcken innebär att förslaget kommer att vara öppet för samråd fram till april 2025. Efter detta kommer en ansökan att skickas till mark- och miljödomstolen för att få tillstånd för åtgärden.
Processen förväntas ta mellan två till tre år att genomföra. I området där dammarna finns planeras det att bevara så mycket som möjligt av de historiska strukturerna och försöka minimera påverkan på kulturmiljön. Ett motionsspår som passerar området kommer att ligga kvar, men dess sträckning kan komma att ändras när området omgestaltas.
Exakt hur den nya sträckningen kommer att se ut är ännu ej fastställt. Under rivningsperioden kommer tillgängligheten till motionsspåret vara något begränsad på grund av byggarbetsplatserna.