Odla svenska – och potatis.

Odla svenska – och potatis. Lada och Mousa gör både och i ett trädgårdsland i Botkyrka. Här finns språkplantskolan för nyanlända som vill få svenskan att växa.

– Jag lär mig lika mycket svenska som att odla, men det bästa är människorna, säger Mousa Frihat.

Den blomstertid är kommen men eleverna i kursen Odla svenska i Botkyrka följer odlingssäsongen till slut. Sättpotatisen som grävdes ned i hinkar för ett par veckor sedan har blivit plantor yviga nog att planteras i riktig jord.

– Det känns lite konstigt att odla potatis i hink. I Ukraina odlar vi bara direkt i jorden. Jag odlade tomater, all slags kål, rödbetor hemma, allt som vi odlar här, säger Lada Malina och bär hinken från växthuset till frilandet utanför Gula villan.

Hon är en av tjugotalet nyanlända från hela världen mellan 19 och 70 år som följt språkkursen under året. Gemensamt är kärleken till odling och viljan att lära känna ett språk och ett land.

– Både klimatet och jorden är väldigt olika. I Ukraina är jorden svart med mycket mineraler. I Sverige är det mycket sten i jorden och man behöver kompostjord, säger Lada Malina.

Hon kom till Sverige för snart tre år sedan från Ukraina, där hon arbetade som danspedagog. Hon visar sin proffsighet genom att bjuda upp Mousa Frihat från Syrien till några danssteg ur Svansjön. Han svarar med att ta med henne i en yster Dabke, typisk för Mellanöstern.

– Det bästa med kursen är att jag får träffa kursledare Selam och alla andra här. För mig är det lika viktigt att få prata som att odla. Jag kommer från en jordbrukarfamilj, säger Mousa Frihat.

Sedan två år bor han i Botkyrka med både barn och barnbarn. Utan uppehållstillstånd får han ingen SFI och för att inte bara prata arabiska går han på Odla svenska på onsdagar. I Syrien odlade han grönsaker både till husbehov och för att sälja. I odling är han svårslagen men svenskan behöver utvecklas.

– Den dag Mousa sade tre svenska ord på raken, då blev jag jätterörd. Det var fantastiskt. Han är inte purung och det är stor skillnad på svenska och arabiska. Jag är mest stolt över att deltagarna faktiskt utvecklar sitt språk, säger kursledaren Carina Dalunde.

Källa: http://www.nyhetsdatabasen.se/senaste-nytt-om/botkyrka.htm