Hågelbyparken är en öppen park mitt i Botkyrka

Hågelbyparken är lika fantastisk året om. I grön vårskrud, prunkande högsommarprakt, mustiga höstfärger, glittrande julpynt, gnistrande iskristaller och med knarrande snö under fötterna. Här doftar det hembakat bröd, nyslaget gräs och hästgödsel. En mötesplats för alla sinnen året runt. Hågelbyparken är en mötesplats för människor. En förutsättning för det goda och öppna samhället.

Hågelbyparken idag – vår verksamhet och organisation

Varje år besöks Hågelbyparken av ca 200.000 gäster. Bolaget omsatte 2011 drygt 13,5 miljoner kronor och hade 16 st anställda, 50 % män och 50 % kvinnor.

Fastigheterna och marken ägs av Botkyrka kommun. Hågelbyparken AB sköter om fastigheterna och parken. Vi driver verksamhet som omfattar konferens, vandrarhem, café Anna Giertz, kultur- och nöjesarrangemang och uthyrning. Hjärtat i verksamheten finner du i receptionen i huvudbyggnaden. Här får du svar på alla dina Hågelbyfrågor!

Våra hyresgäster är Restaurang Hågelbyhus, stallföreningen, Hågelby 4H-gård, Hågelby konst & hantverk, lantboden, LSS och Paraplyprojektet. Vår hyresgästers verksamhet tillför mångfald och ett rikt utbud för alla som gästar Hågelbyparken.

Bolagets styrelse utses av Botkyrka kommunfullmäktige och består av ordförande, vice ordförande, 6 ledamöter och 6 suppleanter. Av dessa totalt 14 styrelsemedlemmar är 10 politiskt tillsatt och resterande 4 rekryterade från branschen.

Foto från BliStar

Verksamhet med tradition & förnyelse

Vi vill att det ska hända nya saker i Hågelbyparken. De fantastiska byggnaderna har snart stått  i hundra år. Sedan Botkyrka kommun köpte Hågelbyparken av LM Ericssons dotter Anna Giertz i mitten av 1960-talet har mycket hänt här.

Stenvillan har blivit vandrarhem. Det gamla vagnslidret och verkstaden har rustats till Café Anna Giertz. Stockholms största utomhusdansbana under segeldukstak har anlagts. En klippträdgård med ett vattenfall knyter ihop amfiteater och Brunnspark och mycket mera…

Vi firar flera stora högtider med evenemang och aktiviteter här i Hågelbyparken. Säsongen startar med Valborg där elden har flyttat ut på vattnet. Nationaldagen 6 juni firar vi på olika sätt nu senast med det uppskattade tornerspel. Midsommar dansar vi runt stången med Slagsta Gille.

Några av Sveriges bästa dansband bjuder upp till dans på tisdagar och torsdagar hela sommaren.

Varje torsdag är det “Torsdagskul”. Då är det barnteater på scenen. Vi samarbetar med Botkyrka Teaterförening och får även stöd av Botkyrka kommun och ABF. Till billigt pris kan vi därför erbjuda flera spännande och professionella föreställningar.

God mat och goda kakor ingår i att njuta av Hågelbyparken. Vi har ett eget bageri där det doftar nybakat. Vår luncher lagas med inspiration av säsongens råvaror och serveras med gott bröd till. Det goda kaffet kommer från lokala rosteriet Johan & Nyström.

Telefon: 08-599 07 100. E-post: hagelbyparken@hagelby.se

Hågelbyparkens postadress: Hågelby Gård, 147 43 Tumba

Fakturaadress:
BGC-Id ASD3042
FE 119

Organisationsnummer: 556051-7848

Hågelbyparken är medlemmar i Folkets Hus och Parker (FHP). Vårt vandrarhem är anslutet till Svenska Turistföreningen (STF)