Caféet i Grödinge från kris till turistmagnet

Caféet i Grödinge lockar folk från hela Stockholm. Nu har det fått pris som årets turistföretag i Botkyrka.
Utvecklingen på dryga fem år talar sitt tydliga språk.
– Fantastiskt roligt för alla som jobbar här! Jag började ensam här och nu är vi 15 anställda, säger Björn Holmgren.

Accropark vid Lida friluftsgård och Biograf Sländan i Rikstens friluftsstad fanns också bland de nominerade till årets turistföretag i Botkyrka. Men det blev till slut café- och bagerientreprenören Björn Holmgren som slog upp portarna för Eldtomta café och butik i Grödinge som tog hem priset. I motivering står att caféet i dag är ett av de bästa i Stockholm.

– Det har till och med varit fullt på helgerna den här tiden på året på sistone. Förra helgen hade vi flera personer från Södermalm här och de i sin tur hade fått höra om caféet från folk i Mälarhöjden. Vi har satt Eldtomta på kartan, säger Björn Holmgren.

BOTKeldtomta0915

Björn Holmgren tog över 2012. Dessförinnan gick caféet en osäker framtid till mötes.

– I dag är vi 500 procent större än när jag började, säger han.

”Ingen ska behöva vända”
Caféet har växt med tiden. Det är renoverat i gammal stil och har i dag 60 platser inne och 100 utomhus.

– Fikakulturen är så att du gärna kan åka nån mil på helgen för ett ställe. Men ingen ska behöva vända i dörren. Vi ordnar plats, säger Björn Holmgren.

Källa:  https://mitti.se/nyheter/grodinge-lockar-stockholm/?omrade=botkyrkasalem