Botkyrka KonsthallNatur och Kultur i Botkyrka

Botkyrka Konsthall verkar inom ett utvidgat fält av samtidskonsten.

Under Botkyrka Konsthall samlas ett artist’s book-förlag och en internationellt forskningsbaserat ateljé program för konstnärer, arkitekter och aktivister. Utställningarna levandegörs av program och pedagogik i form av ett projektrum, specialvisningar, curerade konstrundor, seminarier, konserter, workshop, häpnafestivalen mm.

I Botkyrka konsthall finns X:et-museet med konst av Tumbafödde konstnären Sven X:et Erixson. Här kan du se konst från hela X:ets verksamma period (1913-1969) och upptäcka hans bredd som konstnär. Här finns måleri, grafik, utsmyckningar, bokomslag m m.

X:et växte upp i Tumba i början av 1900-talet, och räknas till de stora 1900-talskonstnärerna i Sverige. Flera av hans verk finns i Botkyrka och Huddinge.

Fyra platser i Tumba har märkts ut med skyltar. Dessa platser var viktiga för Sven X:et Erixon. När du promenerar runt i Tumba kan du få en bild av hur det var att leva i samhället för hundra år sedan.

Idén med att promenera runt i olika miljöer med konstverk är ungefär som att besöka ett större museum. Tanken med X:et ekomuseum är att fokusera på X:et dels i ett mindre museum i Botkyrka konsthall, dels i ett gränslöst museum med ekon av konstnärens liv och verk. Ett slags friluftsmuseum för X:ets konst. Det kallas ekomuseum.

Gå i Sven X:et Erixsons fotspår i Botkyrka:
•Xet-museet och Botkyrka konsthall

•Tumba Torg 105 (Tumba centrum, plan 2)
•Tumba station (Eko-tavla)
•Tumbascenen, Tumbagymnasiet (bio)
•Biografen Metropol, Grödingevägen (Eko-tavla)
•Oscar Strömblads måleri (Eko-tavla)
•Xets föräldrahem (Eko-tavla)
•Ängskyrkan, Storvretsvägen 41, Tumba
•Botkyrka kyrka, S:t Botvids väg 27 (vid E4)
•Huddinge kommunalhus, Kommunalvägen 28
•ABF Huddinge, Kommunalvägen 26
Konsthallen ligger mitt i Tumba C, bredvid biblioteket.
Buss och pendeltågsstationen är Tumba.

GPS: WGS 84 decimal (lat, lon): 59.19853, 17.83328

Källa: http://www.visitbotkyrka.se/?p=446