Botkyrka kommun testar framtidens transporter

Botkyrka kommun deltar i ett forskningsprojekt med KTH om framtidens klimatsmarta transporter. Projektet innebär att några verksamheter i kommunen får använda moderna, små elfordon för sina resor i tjänsten.

Elfordonet Renault Twizy är som en blandning av cykel och bil. Maxfarten är 80 km/h och den rullar mellan fem och åtta mil på en laddning.

– Det är som en bilpool med små, flexibla elfordon, säger Jenny Janhager Stier, medlem i forskarteamet på KTH.

Efter arbetsdagens slut körs fordonen hem av en kollega för att laddas upp till kommande dag. Det liknar principen när man är fodervärd för en häst. Användaren laddar fordonet och kan använda det för privat bruk på till exempel helger.

Botkyrka kommun har varit med i projektet i ett halvår och en av användarna är Serdar Korkmaz, som till vardags jobbar som processledare vid Jobbcenter Botkyrka.

– Jag tycker att det funkar mycket bra och är absolut ett bättre alternativ än att åka buss, säger Serdar Korkmaz. Jag har till och med kört in till stan från Tumba och det gick också fint. Men allra bäst är fordonet för mina kortare resor inom kommunen.

Forskningsprojekt för hållbart resande

Forskningsprojektet heter KTH Mobility Pool och är ett samarbete mellan KTH, Botkyrka kommun, Renault, Hertz, Gröna Bilister med flera. Fokus i projektet är att undersöka hur produkt- och tjänsteinvasioner kan stödja hållbart resande.

Forskningsprojektet är ett så kallat ”Living lab”, där deltagarna är medskapare till hur projektet utvecklas. Forskarna följer upp med enkäter och djupintervjuer med deltagarna.

– Botkyrka kommun har erbjudits att delta i projektet eftersom forskarna på KTH har följt vår utveckling och våra ambitiösa klimatmål, säger projektledaren Gunilla Isgren på miljöenheten. Vi är en kommun som satsar på framtidens lösningar.

Botkyrka fossilbränslefritt 2030

Projektet har en tydlig koppling till Botkyrka kommuns klimatmål, att kommunen ska vara fossilbränslefri senast 2015 och som plats senast 2030. Idag kan kommunens alla fordon köras fossilbränslefritt och bilarna tankas fossilbränslefritt till 70 procent. Förutsättningarna finns, nu handlar det om att ändra beteenden.

– Det är fantastiskt kul att forskningen visar intresse för Botkyrkas klimatarbete, säger Fredrik Olsson (MP), kommunalråd. Vi har kommit så långt att vi testar framtidens lösningar redan idag.

Fakta om elfordonet Renault Twizy

• Fordonet drivs med el och är som en blandning av cykel och bil
  • Den är fyrhjulig och klassad som lätt motorcykel
  • Körkort för bil krävs