Botkyrka kyrka.
Botkyrka kyrka är en kyrkobyggnad i norra Botkyrka kommun. Den är församlingskyrka i Botkyrka församling i Stockholms stift. Kyrkobyggnaden. Botkyrka kyrka är medeltida. Från början hette den Bothwidiia Kirkia efter martyren och skyddshelgonet Sankt Botvid. Botvid dog någon gång under 1120-talet, och hans bror […]
Sturehofs Slott Johan Liljencrantz.
Sturehofs Slott byggdes av en man vid namn Johan Liljencrantz, finansminister vid Gustav den III:s regering. Han lät bygga sitt slott 1778-1781, samtidigt som Stockholms Slott byggdes färdigt och det innebar […]
Förskolor och skolor flyttar in verksamheten med anledning av våldsdåd i Tullinge
Enligt polisen har ett antal personer bråkat och en man har avlidit. Övriga personer har lämnat platsen och polisen eftersöker gärningsmännen. Polisen bedömer inte att det är någon fara för […]
Östeuropeiska och ryska delikatesser
Veckans Nyheter och BackinStock! Solrosfrön, en av de populäraste snacksen för det slaviska folket! Beroendeframkallande och oemotståndliga tills påsen tar slut! En av våra Veckans Nyheter är de Bäst säljande […]
Botkyrka kommun testar framtidens transporter
Botkyrka kommun deltar i ett forskningsprojekt med KTH om framtidens klimatsmarta transporter. Projektet innebär att några verksamheter i kommunen får använda moderna, små elfordon för sina resor i tjänsten.
Elfordonet Renault Twizy är som en blandning av cykel och bil. Maxfarten är 80 km/h och den rullar mellan fem och åtta mil på en laddning.
– Det är som en bilpool med små, flexibla elfordon, säger Jenny Janhager Stier, medlem i forskarteamet på KTH.
Efter arbetsdagens slut körs fordonen hem av en kollega för att laddas upp till kommande dag. Det liknar principen när man är fodervärd för en häst. Användaren laddar fordonet och kan använda det för privat bruk på till exempel helger.
Botkyrka kommun har varit med i projektet i ett halvår och en av användarna är Serdar Korkmaz, som till vardags jobbar som processledare vid Jobbcenter Botkyrka.
– Jag tycker att det funkar mycket bra och är absolut ett bättre alternativ än att åka buss, säger Serdar Korkmaz. Jag har till och med kört in till stan från Tumba och det gick också fint. Men allra bäst är fordonet för mina kortare resor inom kommunen.
Forskningsprojekt för hållbart resande
Forskningsprojektet heter KTH Mobility Pool och är ett samarbete mellan KTH, Botkyrka kommun, Renault, Hertz, Gröna Bilister med flera. Fokus i projektet är att undersöka hur produkt- och tjänsteinvasioner kan stödja hållbart resande.
Forskningsprojektet är ett så kallat ”Living lab”, där deltagarna är medskapare till hur projektet utvecklas. Forskarna följer upp med enkäter och djupintervjuer med deltagarna.
– Botkyrka kommun har erbjudits att delta i projektet eftersom forskarna på KTH har följt vår utveckling och våra ambitiösa klimatmål, säger projektledaren Gunilla Isgren på miljöenheten. Vi är en kommun som satsar på framtidens lösningar.
Botkyrka fossilbränslefritt 2030
Projektet har en tydlig koppling till Botkyrka kommuns klimatmål, att kommunen ska vara fossilbränslefri senast 2015 och som plats senast 2030. Idag kan kommunens alla fordon köras fossilbränslefritt och bilarna tankas fossilbränslefritt till 70 procent. Förutsättningarna finns, nu handlar det om att ändra beteenden.
– Det är fantastiskt kul att forskningen visar intresse för Botkyrkas klimatarbete, säger Fredrik Olsson (MP), kommunalråd. Vi har kommit så långt att vi testar framtidens lösningar redan idag.
Fakta om elfordonet Renault Twizy
Källa: